Hup, naar Zee(land)

“Of ik toch niet mee ga naar zee”, luidt de vraag van I. Met mij in plaats van met haar moeder. Augustus wordt op professioneel vlak ongezien druk (en boeiend) voor mezelf en dat zal wegen op mijn rol binnen het gezin. Dus even tijd nemen met het gezin, alvorens er professioneel geknald zal/moet worden,is welgekomen. Na enige aarzeling - jaja, het is erg, i know - moet ik haar gelijk geven. Het zal ons deugd doen, er samen even tussenuit.

En zo gaan we naar zee. Niet naar de Belgische kust, zo’n 180 km (afhankelijk of het Oostende of De Panne wordt). We trekken richting Ouddorp, 183km naar “de andere kant”, in Zuid-Holland, op de grens met Zeeland. Inderdaad, Nederland. Wat opstropping rond Antwerpen, maar voor de rest rijden we filevrij. Al een eerste verschil met die “andere kant”, de Belgische kust.

Ouddorp ligt op een voormalig eiland, ergens pakweg tussen Rotterdam en Bergen-Op-Zoom. Er wonen zo’n 5000 mensen, veelal mensen die in Rotterdam werken én ook veel streng gereformeerde Christenen. In 2016 wou de Tour De France op zondag passeren in Ouddorp, maar dat was buiten de Christelijke communes gerekend. Geen gezweet, noch gewerk op zondag, dus geen Tour De France. #kleinweetje

In de zomer komen hier per week 50.000 toeristen bij. Nederlanders, veel Duitsers en ook veel … Belgen. Voor de gastvrouw van onze B&B voelt dat als druk aan. Begrijpelijk. Voor ons, als Belgen, moet ik bekennen dat het hier zeer rustig lijkt te zijn.

Geen files en wel parkeerplek. Al rijdt iedereen hier met de fiets. Op het strand is er, ondanks de 33°C echt veel plek. Dat het om en bij de 400m wandelen is tot de zee, en het dus extreem uitgestrekt is, zal er ook wel iets mee te maken hebben.

Het grootste verschil is ongetwijfeld het ontbreken van … de hoogbouw. Terwijl onze 65km kustlijn zo goed als volgebouwd is met appartementsblokken en horecacomplexen, is het hier echt gewoon anders. Verspreid over het strand staan er een stuk of 9 “strandtenten”, zoals ze het hier noemen. Dit zijn restaurants of strandbars.

Tussen elke strandtent ligt zeker een kilometer. Om u maar een idee te geven…

Ondanks de stijgende toeristische toestroom weigert de overheid hier om meer vergunningen, of vergunningen aan projectontwikkelaars uit te delen. Wat ons betreft, houden zo. En wat ons betreft, deel 2, moeten ze overheden van De Panne tot Knokke ook maar even hier komen kijken. Al is bij ons, vrees ik, het kustkalf al verdronken.

Het kustkalf is, vrees ik, bij ons al lang verdronken. Hier, in Nederland, zijn ze wel verstandig omgegaan met hun woonbeleid.
— Pieter

B&B Meer, meer dan een een B&B.

Even wat praktische info: we verblijven in B&B Meer in het centrum van Ouddorp. Gevonden via Airbnb en rechtstreeks bij hen geboekt door I, die weeral bewijst een neus te hebben voor het vinden van leuke verblijfplaatsen (#puntenscoren).

Twee kleine huisjes staan in de tuin, gebouwd door de gastvrouw. Slapen doen we allemaal samen in het grote bed (2 dubbele bedden naast elkaar) boven. Even lekker uitslapen zit er dus niet in. Al is dat met een 4- en vooral 1,5-jarige ook gewoon thuis de realiteit.

De tuin is wild, staat vol speelgoed en is omgeven door een groene omheining. Hierdoor (en door het eerder vermelde rustig karakter van Ouddorp) is dit zelfs midden in de week een oase van rust. Bovendien kunnen we M1 en M2 vrij rond laten lopen. We zien of horen ze, ze kunnen niet weg, ze amuseren zich en raken al snel bevriend met de kinderen des huizes.

Neen, dit is geen Landal, Roompot of Centerparcs met zwembaden, speeltuigen en weet ik veel wat nog allemaal. Dit is wel huiselijk, gezellig en rustgevend. Bij slecht weer zou het misschien wat krap worden binnen, maar het is mooi weer, dus mij hoor je niet klagen. Op het moment van dit schrijven zitten we op het terrasje voor ons huisje, zit M2 naast me met het speelgoed uit ons huisje te spelen, drinkt I koffie en slaapt M1 nog in het grote bed.

Wat mij betreft is die B&B na dag 1 al een echte aanrader. Ik zou zelfs meer durven zeggen: hier komen we nog terug. (en dan moet ik het, naar het schijnt zeer lekkere) ontbijt nog proeven.*

* Toevoeging na het drie dagen: het ontbijt behoort tot de beste dat ik ooit al gehad heb. Zelfgebakken krentenbrood, versgebakken flensjes, vers fruit, smoothie, etc. Lekker, zelfgemaakt en een plezier om zo wakker te worden. Bovendien maakt de huiselijke sfeer het door een plek waar we ons op slag welkom voelen. We hebben zowaar - een primeur voor onszelf - dadelijk herboekt voor na de drukke maand augustus.

Prijs: 280 euro voor twee nachten ontbijt inbegrepen

Meer weten: check de website

Eten

De eerste dag gingen we eten in Bistro Zus. Toast spiegelei met picklessaus voor mij, biefstukje friet voor M1, frietjes met truffelmayo voor M2 en salade teryaki beef voor I. Zeer lekker en kindvriendelijk. Strandtent Paal 10 viel dan weer wat tegen, maar goed, de speeltuin en het uitzicht op het strand en de zee maakt dit tot een zeer mooi terras.

De laatste dag gingen we terug eten in Bistro Zus. Deze keer ‘s avonds. Een volledige andere kaart met tal van kleine gerechtjes. Ideaal om van alles wat te proeven. De mosselen met kokos en chili en de carpaccio van botervis blijven me nog steeds bij. Ook de kipsaté’s met frietjes voor de kinderen zijn lekker en vers bereid. Naast B&B Meer en de kustlijn hebben we er zowaar een derde reden bij om terug te komen.

Meer weten over Bistro Zus

Activiteiten

We huren fietsen, fietskar en kinderfiets op 450m van ons huisje. - we zijn tenslotte in Nederland - 60 euro voor alles inclusief een helm voor M1. Trots fietst ze met ons mee richting de kust, zo’n 4 kilometer van hier. De eerlijkheid gebiedt ons te bekennen dat ons dochter enkel dag 1 fietste. Op dag 2 en 3 was het wel degelijk veel te warm om te fietsen.

Dag 2 fietsen we naar Klepperstee in de voormiddag, zo’n 4 kilometer verderop Een camping met … een drietal aangelegde zwemvijvers, graspleintje, speelplein en cafetaria erbij en een reeks van strakke cabines errond. Het is er druk, maar het valt op zich nog mee. Als lunch eten we er een plukplank en kinderplank. Lekker zonder meer. De zwemvijvers zijn pas drie dagen geleden aangelegd. Een klein gelukje dus. Het water is de ideale en enige mogelijke verfrissing tijdens deze hittegolf.

Meer over Klepperstee

Daarna fietsen we naar A Seal, het opvangcentrum voor zeehonden, in Stellendam, zo’n 10km verderop. De fietsroute loopt dwars door de duinen. De warmte en de fietskar gevuld met uitgetelde kinderen maakt het best pittig. Aangekomen drinken en eten we iets in Zoet&Zout. De kinderen slapen, dus we kunnen eens op ons gemak een terrasje doen. Aangenaam, dat zeker.

Minder aangenaam is dat A Seal sluit om 14u00. Er zit dus niets anders op om terug naar huis te fietsen. We fietsen dwars over het eiland langs één van de vaarten en door Goedereede, een schattig oud gezellig dorpje. Naast de fietskar, de hitte krijg ik er nu ook wind tegen bij. Pittig.

We eindigen de dag met pizza en ribbetjes aan huis geleverd. Dat we twee uur moeten wachten is een tegenvaller, maar goed: het is mooi weer, de kinderen spelen rustig, dus dat nemen we er wel bij.

Dag 3 bezoeken we A Seal. Poging 2. Het is een opvangcentrum met een educatieve tentoonstelling over de visserij, de werking van het centrum en de Deltawerken. Klein, maar net boeiend genoeg voor de kinderen. Uiteraard zijn de zeehondjes de voltreffers voor de kleinste en de oudste. Lunchen doen we ernaast in Zoet&Zout.

We sluiten af op De Klepperstee. Het is ons echt te warm voor zware inspanningen. Na het avondmaal bij Zus (cfr. boven) reizen we terug af richting België. De kinderen blijven de ganse rit wakker. Waarom had ik ze ook weer getrakteerd op Fanta en de bijhorende suikerboost?

Conclusie

Dank u, I, om door te duwen en mezelf te overtuigen mee te gaan. (heb ik al live gezegd ook zi.) Nee serieus, dit was ideaal om de batterijen nog eens goed op te laden. Bovendien een drievoudige ontdekking met Meer, Zus en de prachtige kust. Wat mij betreft is dit een aanrader: niet ver, rustig en ideaal met (en ja ook zonder) kinderen.

Sorry Belgische kust, ik denk dat ik nu wat sneller naar het Noorden trek.

*De titel is inderdaad enigszins misleidend. Ik was in de veronderstelling dat Ouddorp in Zeeland ligt, maar het ligt er net buiten, in Zuid-Holland.

Dit artikel is 100% niet-gesponsord en dus ook 100% objectief.

Vaderklap founding vader Pieter is de trotse vader van M1 en M2.