Elektrisch rijden met de Hyundai Ioniq

Het gevoel van elektrisch rijden met een gezin was voor ons nog onbekend. Waar de elektrische wagen voorheen was weggelegd voor de happy few, zien we nu meer en meer automerken hun elektrische troeven uitspelen. Een elektrische gezinswagen-test dringt zich op. 

Gezinswagen van het jaar
Door VDAB is de Hyundai Ioniq uitgeroepen tot de elektrische gezinswagen van het jaar. Een logisch keuze om net hier ons elektrisch avontuur te starten. Benieuwd of ook vaders deze gezinswagen kunnen smaken. 

Hyundai Ioniq
De Ioniq is verkrijgbaar in drie modellen: een hybride, een plug-in hybride en een 100% elektrische variant. Wij testen de laatste. Het enige visuele verschil is dat de elektrische Ioniq geen grill heeft vooraan. De elektromotor hoeft niet gekoeld te worden en de aërodynamica is hierdoor iets beter. De wagen oogt verder heel normaal. Een gezinswagen die er wat uitziet als de iconische Toyota Prius. Esthetisch eenvoudiger en minder uitgesproken. En dus toegankelijker qua looks.

DSC_1607.jpg

Actieradius
De actieradius is 280 kilometer, ruim voldoende om de lokale uitstap naar school, bakker, schoonouders te combineren. In theorie. In de praktijk (en bij vriestemperaturen) komen we op een 180 kilometer. Nog steeds voldoende. Maar een tripje naar zee en terug wordt - zonder bijladen - een dubbeltje op z’n kant. 

Budget
Een gezinsvriendelijke optie is het inzake budget alvast niet. Om en bij de 35.000 euro kost hij. Een pak meer dan de gewone hybride die afklokt op 25.000 euro. Ruim boven de prijs ook van een standaard break die dan ook nog een tikje ruimer is. Vergelijk je hem met andere elektrische wagen, scoort hij heel goed. Je hebt veel (elektrische) wagen voor een budget dat haalbaar lijkt.

Uitrusting
Standaard is de Ioniq goed uitgerust. Automatisch remsysteem. Automatisch binnen de lijnen op de autosnelweg. CarPlay (Apple) en Android integratie. De versnellingsbak is louter het indrukken van een knopje. Allemaal heel erg aangenaam. Ook leuk is de programmeerbare verwarming. Je wagen is tijdens vriestemperaturen mooi opgewarmd wanneer je instapt. Al kost je dat wel wat elektriciteit. 

Gezinsvriendelijk
Dat is hij zeker. Veel ruimte voor je ganse gezin. Een koffer die ruim voldoet. Achteraan zit je zelfs als volwassene ruim. Iets minder ruimte aan het hoofd als in een standaard break, maar eigenlijk valt hier niks op aan te merken. 

Het gevoel
Dat is waanzinnig. De kracht die de motor heeft is verbluffend en fenomenaal. Rijden met een elektrische wagen is verslavend. Plots zijn alle andere wagens dinosaurussen. Het gevoel dat je geen gram CO2 uitstoot hebt is fijn. Het ‘waarom’ lijkt plots veel belangrijker dan de prijs en de toegevingen in actieradius. Ook het idee dat je gewoon thuis de wagen kan opladen en niet langs het tankstation hoeft te parkeren is best aangenaam. 

De kost
Ik heb tijdens onze testweek de wagen opgeladen via een slimme stekker. Hierdoor kon ik de kost berekenen. Voor een intensieve week waarbij ik woon- en werkverkeer samen heb laten vallen met een aantal extra verplaatsingen kom ik omgerekend op 99 euro/maand om de wagen op te laden. Dat is meer dan ik initieel had gedacht. Ga je in de piekuren opladen, kom je al snel op 170 euro/maand. Wat niet weinig is. Een extra investering in zonnepanelen is dus bij een elektrische wagen geen overbodige luxe. De Hyundai Ioniq is de meest efficiënte elektrische auto op de markt. Voor elke 

Het waarom is belangrijker dan de prijs. 
Ik geloof dat elektrische wagens de toekomst zijn. Rijstijl, onderhoudsvriendelijkheid en het buikgevoel bewijzen dit. Je bouwt mee aan een betere wereld en dat kost je net iets meer. Maar de glimlach die je op de lippen krijgt is onbetaalbaar. De Ioniq heeft ons in vervoering gebracht en dat had ik niet verwacht bij de eerste aanblik. Als de actieradius binnen jouw wensen valt, is er geen reden om er niet voor te gaan. Is de actieradius toch een probleem, dan is de plug-in hybride een ideale oplossing. Je rijdt de eerste zestig kilometers elektrisch om daarna over te schakelen op een benzinemotor.


Alle informatie over de Hyundai Ioniq Electric kan je terugvinden op de website van Hyundai


Vaderklap founding vader Dimi is de trotse vader van A en R, is zaakvoerder van het strategisch ontwerpbureau maneuver.be en z'n passie voor fietsen uit zich in z'n blog pedalar.cc